Eficienta franelor joaca cel mai important rol in siguranta conducerii. Insa, in sezonul rece franele sunt predispuse la diverse probleme de care soferii trebuie sa fie constienti, pentru ca problemele de franare sa nu apara brusc. La ce anume trebuie sa fie atenti?
- Rugina
In timpul conducerii, franele sunt intr-un mediu umed aproape tot timpul. Umiditatea in combinatie cu reactivii de iarna duc la coroziune rapida, care pot deteriora discurile de frana. Scartaitul si alte zgomote similare pot cere verificarea discurilor pentru a evita ruginirea acestora.
- Supraincalzire
Oricat de ciudat ar parea, iarna, franele pot suferi de supraincalzire, pentru ca din cauza ploii si zapezii trebuie apasata pedala de frana mai tare si mai des decat de obicei. Ca urmare, sistemul de franare se incalzeste mai mult si exista chiar riscul de supraincalzire.
Acest lucru duce la uzura accelerata a franelor si reduce eficienta acestora. Pentru a reduce intensitatea si numarul de franari, se va pastra intotdeauna distanta si se va utiliza asa-numita „frana de motor”, care va permite o franare mai usoara.
- Conducte de frana uzate
Lichidul de frana nu ingheata nici la frig extrem, desi depinde mult de calitatea si starea lui. Daca apa intra in lichidul de frana, punctul de inghet scade brusc. Veriga slaba pot fi conductele de frana, care, sub influenta factorilor externi si a unei cantitati mai mari de apa din lichidul de frana, pot fi deteriorate si sparte treptat.
Un semn al unei probleme cu aceste conducte poate fi acela ca placutele nu se elibereaza imediat ce se ia piciorul de pe pedala, impiedicand masina sa accelereze. Daca nu s-a schimbat lichidul de frana de mult timp, este o idee buna sa se faca acest lucru.
- Murdarie pe sasiu
Aceasta problema nu dispare de pe drumuri pana in aprilie, iar in unele regiuni ale tarii si mai mult. Mai periculoasa este iarna atunci cand este, generos „aromatizata” cu reactivi de iarna. Potrivit statisticilor, nu toti soferii isi spala periodic masina iarna. Ca rezultat, murdaria se acumuleaza, creand conditii excelente pentru dezvoltarea coroziunii pe sasiu.
Acumularea murdariei poate duce la inghetarea franei de parcare si poate reduce acceleratia masinii, precum si eficienta franarii. Pentru a preveni coroziunea prematura a sasiului, nu trebuie neglijata spalarea regulata a masinii in timpul sezonului rece. Uneori, reparatia ulterioara a unitatilor deteriorate din sistemul de suspensie si franare poate fi mai costisitoare decat vizitele la spalatoria auto.